Als je pedagogisch medewerkers vraagt of ze meer willen werken, is het antwoord: nee. Daar was Van Schaik van overtuigd. Iedereen ervaart een hoge werkdruk. Meer werken betekent meer stress, is de vaste overtuiging. Met de proeftuin koos ze een andere insteek: praten over het evenwicht tussen werken en leven. Daarin komt de ervaren werkdruk naar voren. En wat blijkt? Medewerkers komen tijdens zo’n gesprek soms tot de ontdekking dat meer werken juist minder werkdruk geeft.
Integrale aanpak
Doel van de proeftuin was: een integrale aanpak ontwikkelen met een aantal veranderinterventies om bestaande contracten in de kinderopvang uit te breiden. Concreet: 10 procent van de medewerkers 2 uur per week erbij. En kennis en ervaring delen met de sector, want als grote organisatie heb je die verantwoordelijkheid, vindt Van Schaik. 17 organisaties uit het hele land meldden zich aan voor 6 thematische workshops. Het bleek een goed uitwisselingsplatform, ook voor HR-managers en directeur-bestuurders.
‘Er kan altijd meer dan je denkt’
Denken in mogelijkheden
De proeftuin ging van start met een beren-op-de-wegsessie; een team van senior pedagogisch medewerkers en clustermanagers bracht eerst alle belemmeringen die ze maar konden bedenken, in kaart. Bijvoorbeeld allerlei protocollen, maar ook vaste aannames. ‘Tot dan toe liepen veel besprekingen vast op: het mag niet. Of: mensen willen niet een hele dienst erbij’, licht Van Schaik toe. Wat bleek: mensen wilden bijvoorbeeld wel een halve dienst erbij – in de maand. En dat was mogelijk binnen de bestaande wet- en regelgeving. ‘Er kan altijd meer dan je denkt.’
Goed doorrekenen
Een andere aanname: een paar uur meer werken levert een medewerker financieel niets op. Dat bleek niet waar. Voor elke medewerker is de ‘Werkuren-berekenaar’ ingezet om financieel voordeel of nadeel preciezer te kunnen berekenen. Iedereen ging er financieel op vooruit; afhankelijk van de persoonlijke situatie de een meer dan de ander. De voorbeeldberekeningen zijn ook rondgestuurd. Mensen kregen ook meer het gevoel dat ze adequaat beloond worden voor meer werken. Zeker als het gaat om substantiële bedragen, zoals 150 euro of meer.
‘Medewerkers voelen zich meer gezien en beter gehoord’
Contractuitbreiding en positieve energie
In eerste instantie deden 89 van de 330 medewerkers mee met de proeftuin. Van 17 mensen (19 procent) is binnen 3 maanden het contract uitgebreid. Gemiddeld gaat het om 5,4 uur per week erbij, in totaal 92 contracturen. Inmiddels is bijna een kwart van de meer uren gaan werken. De proeftuin leverde ook kwalitatieve resultaten op: meer inzicht in de organisatie, beter beleid en betere processen. En meer binding in het hele regioteam. Medewerkers voelen zich meer gezien en beter gehoord.
Meerwaarde van meer werken
Er werd ingezet op het goede gesprek met als kernvraag: als jij (mogelijk) meer wil werken, wat heb jij daarvoor nodig? De klassieke gesprekscyclus werd daarmee doorbroken. In de nieuwe vorm gaat het gesprek echt over de medewerker als persoon. Mensen die meer zijn gaan werken ervaren meer rust, meer structuur en hebben meer energie. Een enkeling gaat terug naar het oorspronkelijk aantal uren.
Schaalbare aanpak
Regio Midden en Utrecht Oost (samen 600 medewerkers) zijn ook met de aanpak uit de proeftuin aan de slag gegaan. Hierbij werden managers en teamleiders begeleid en gecoacht om zelf binnen hun teams aan de slag te gaan. Bij 13 procent van de deelnemers is het contract onlangs met gemiddeld 3 uur per week uitgebreid in 3 maanden. Een substantieel effect, zodat we dit traject verder uitrollen in onze organisatie.
Signalen ontdekken in de proeftuin
Zou Van Schaik het een volgende keer anders aanpakken? Lachend: ‘Nee, behalve nog meer plezier erin hebben.’ Ze hoopt dat veel andere organisaties volgen, want de proeftuin levert een organisatie echt iets op: in harde cijfers, maar ook meer connectie met medewerkers. Inspirerende en verbindende sessies met clustermanagers en seniors blijft ze ten minste 2 keer per jaar organiseren.
Voor deze Proeftuin heeft Kind&co ludens actieve ondersteuning van Stichting Het Potentieel Pakken gekregen. Daarbij is gebruik gemaakt van interventies die door HPP al eerder in onderwijs en zorg succesvol zijn gedaan.
Bekijk case gehandicaptenzorg
Bekijk case VVT
Bekijk case ziekenhuis